Värvningsdilemat


Silly Season inför Allettan:
William Wallén (F) Vita Hästen -> Kristianstad
Jay Latulippe (F) Sheffield Steelers -> Kristianstad
Dean Moore (B) Tranås -> Vimmerby
Nikita Kolesnikovs (B) KRIF -> Västervik
Jacob Spångberg (B) AIK -> Västervik (Lån)
Christopher Larsson (B) Forshaga -> Skövde
Jimmie Jansson (B) Timrå -> Västervik
Oskar Sehlstedt (M) Oskarshamn -> Kristianstad (Lån)
Phillip Bruggisser (B) Almtuna -> Kristianstad (Lån)

Till listan ska tilläggas att Vimmerby tappat sina tre bästa spelare, Västervik sin bästa back och Kristianstad en back.

Fyra av åtta lag i Allettan Södra har så här en veckan innan seriestart förstärkt laget inför vad som komma skall. I två av fallen (Västervik och Vimmerby) har man blivit tvingade till det på grund av spelarflykt till Allsvenskan.

Och i Västervik, Vimmerby och Skövdes fall skulle jag vilja påstå att det bara är rena utfyllnadsvärvningar. Möjligt undantag på Dean Moore i så fall.

Kristiandstad däremot tycker jag gjort tre väldigt spetsiga värvningar. Särskilt till målvaktsidan, som under grundserien saknade stabilitet. Men man sitter idag på två lånmålvakter, vilket känns lite si så där.

Anfallsmässigt hade de väl knappast behövt förstärka egentligen, men efter som Latulippe spelat i laget tidigare så är den värvningen mer förstålig. Vilket även dansken Bruggisser varit och han är verkligen en spets på denna nivån.

Många tycker att även Troja borde värva inför Allettan. Men saken är den att det är skillnad på att värva och förstärka. Jag tycker, bortsett från KIK, samtliga värvningar i listan ovan bara är värvningar för värvandets skull. Jag tycker inte dessa är förstärkningar som kommer höja laget.

Ska Troja värva, så ska det verkligen förstärka laget. All respekt för senaste nyförvärvet Törnqvist och Patrik Näslund som ryktades hit. Men sanningen är att ingen av dessa herrar spetsar laget nämnvärt eller tillför något nytt som inte redan finns i truppen.

Men om nu Troja ska förstärka så dyker nästa fråga upp. Vad ska man förstärka?

Många kan tycka att en ”Andreas Andersson” eller ”Justin Kelly” hade varit ypperligt just nu. Och ja, det är ju sant. Kunde vi kalla hit Bostin Bruins så hade det varit prima.

Men så fungerar det ju inte riktigt. Utan vi måste förhålla oss till vad som övriga HockeyEttan-lag har som inte Troja har. På vilken punkt är vi svagare än någon av våra motståndare?

Troja gjorde näst flest mål under grundserien, 90 stycken endast slagna av KIK. Troja släppte in fjärde minst mål under grundserien. 56 insläppta och endast slagna av Pantern, TAIF och KRIF som samtliga landade på 51 insläppta. Så den skillnaden är endast marginell.

Har Trojas offensiva spel fungerat sämre än övriga kandidater? Nej. Offensivt har man endast haft några få dippar på hela säsongen.

Backsidan förhållande till övriga lag? Många tycker nog Trojas backsida varit lite valpig, vilket även jag har tyckt. Möjligtvis har Pantern varit mer stabila på den fronten, men av det jag har sett så har varken TAIF eller KIK varit starkare, bättre eller mognare än Troja (Som dessutom förstärks med Trucken).

Målvaktsmässigt har Troja blandat och gett. Några matcher har de verkligen tagit matchavgörande räddningar och i några (tyvärr lite fler) har de varit lite mediokra. Men å andra sidan så kommer inget lag, varken från Södra eller Västra, men någon målvakt som har spelat lysande. Inget lag har heller någon vidare meriterat målvaktspar.

Jämför man överlag vad Troja har och har uppvisat i jämförelse med KIK, TAIF, Pantern, Västervik, Vimmerby, Tranås, Skövde så är man absolut MINST lika bra som övriga. Jag skulle till och med säga bättre än de flesta andra.

Jag tycker TAIF och KIK är de mest jämbördiga motståndarna. Även om Pantern och Vimmerby verkligen imponerat spelmässigt under grundserien.

En ännu bättre jämförelse är att jämföra med fjolårets Troja. På vilka punkter är årets Troja svagare än fjolårets dagraderade lag? En högst relevant fråga eftersom målet är att ta sig tillbaka.

Jag tycker självklart de finns några punkter som fjolårets lag var starkare på än årets. Rutinmässigt framförallt (hjälpte ju föga), men å andra sidan så är man trots det rutinmässigt starkast i hela HockeyEttan.

Men även målvaktsmässigt så var man starkare ifjol med Bengtsberg i målet. Men jag tror och tycket att en stark målvaktinsats hänger mer på försvarsspelet än kvalitéerna hos målvakten. Ett starkt försvarsspel gör en ”sämre” målvakt bra i större utsträckning än att en stark målvakt gör ett ”sämre” försvarsspel bra.

Backmässigt så är man betydligt mycket mer orutinerade och yngre i år. Men jag tycker egentligen inte att det har någon betydelse, då det traditionellt sett inte behövts mer av HockeyEttan-lagen (t.ex. Vita Hästen). Där får man lägga fokus på hur själva spelet ser ut och jag tycker försvarspelet varit OK överlag, men att man i sina dippar spelat för tafatt och därmed släppt in flera enkla mål.

Något som backar som Trucken och Eric Persson kan förhindra genom att bana vägen. På så sätt som Trucken gjorde i sista matchen mot TAIF.

Backsidan är när den spelar på topp jämnbördig med fjolårets Troja.

Och slutligen, offensiven. Den diskussionen behöver jag inte ens ta. Årets Trojas offensiv är bättre än fjolårets på samtliga punkter. Man har ett offensivt spel i år och det spelet flyter på som på lina.

Offensiven är tjock. Man letar en center, men vem ska man flytta på? Och finns det aktuella spelare lediga som är bättre än någon av spelarna i Trojas två främsta befintliga kedjor?

Om man ska förstärka så ska det vara på antingen målvakt eller backsidan. Det tycker jag.

Men vem av Nielsen/Due-Boje ska man skicka hem och hur ska man motivera det? För ingen av dem har spelat dåligt, vilket gör att en ändring på den fronten känns omotiverat.

På backsidan skulle man absolut kunna förstärka och samtidigt bredda laget. Jag anser att Johansson, Svanberg, Fernholm, Fröland alla skulle kunna flytta ner ett snäpp i hierarkin.

Men den förstärkningen (viktigt att det är en förstärkning och inte ”endast” en värvning) behöver inte komma nu innan jul. Jag tycker man har råd att vänta. Man borde, med eller utan förstärkning, klara topp5 i vilket fall som helst. Därför har man råd att ge befintliga spelare en ordenlig chans att spela mot bättre motstånd innan man sågar deras och lagets chanser att nå KS längst fotknölarna.

Jag skrev ett liknade inlägg tidigare på säsongen och min slutsats då var exakt samma som den är nu. Kanske tycker ni att detta är ett för passivt tänkesätt och att risken att chansen hinner glida oss ur händerna innan någon agerar är överhängande.

Men jag tycker att risken att förstöra gruppdynamiken är större och mer angenäm att bevara.

Fjolårets värvningar och sparkningar under säsong blev ju dessutom inga vidare succéer.


45 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

    • Jonte on 19 december, 2014 at 06:24
    • Svara

    Ska man värva så ska det vara spetsvärvning, precis som du säger Elias.
    Håller dock inte med om att man inte har en bra motivering för att plocka bort en av målvakterna. För i mina ögon heter motiveringen ”rutin”. Jag tror att en målvakt med rutin från liknande sammanhang är den viktigaste lagdelen att ha rutin på, och det är väl egentligen den enda lagdelen som Troja saknar rutin på.
    Ante skulle helt klart kunna vara den målvakten!

      • Ge aldrig upp! on 19 december, 2014 at 09:18
      • Svara

      Bra skrivit. Håller med dig faktiskt..

  1. jaså Jonte Troja har rutin både Hjalmasson och Bois har spelat över 250 mahtcer med Växjö i Shl och du sägner att Troja snaknar rutin

      • rolig eller? on 19 december, 2014 at 09:17
      • Svara

      Vet inte riktigt Jonas hur du tänker?

      2 spelar med rutin gör inte ett helt lag. Dessutom har inte BOIS enligt mg visat upp nån rutin alls genom att försöka bidra med det.

  2. Bois visar upp sig när det gäller mest

      • rolig eller? on 20 december, 2014 at 11:07
      • Svara

      Jo men det är fortfarande inte en spelare som gör ett lag så ditt argument håller fortfarande inte.

    • putte on 19 december, 2014 at 10:11
    • Svara

    Mycket tänkvärda saker du skriver Elias och en del håller jag med om fullt ut men endel håller jag inte med om . Att Troja INTE skulle förstärka laget inför ett eventuelt kval till HA skulle vara att gräva sin egen grav för så bra är inte detta laget . Back sidan är inte stabil och måste förstärkas och varför du inte tycker man skall ersätta bagarn kan jag inte förstå, det betyder ju att du tycker att han inte hade förstärkt Troja om han valt att spela kvar. Min åsikt är fortfarande att en stabil rutinerad back behövs och en rutinerad center som gärna kan hitta målet vore önskvärt. Hur det än blir så är det detta året som Troja har den bästa chansen att ta sig upp till HA och med en nyrenoverad ishall och ett posetivt go i föreningen så skulle det bli en bra start för det nystartade arena bolaget men skulle man missa så blir det tufft att locka sponsorer till hallen och till resurangen . Jag kan nämna att i förgår pratade jag med två småföretagare som redan nu lägger sina reprentasioner i vida arena i Växjö och det tycker jag är oroväckande. Jag ska inte gå händelserna i förväg det kanske lyckas att ta sig upp med detta laget och då lovar jag att jag ska vara den första som kommer att be om ursäkt.

      • Micke on 19 december, 2014 at 11:40
      • Svara

      Helt rätt det måste kosta att gå upp för vad kommer det inte att kosta om man missar .

        • Andreas Magnusson on 19 december, 2014 at 19:53
        • Svara

        Mmmmm, men satsa klokt och ekonomiskt! Hur många exempel finns det inte i historien på hockeyföreningar som satsat hej vilt och sedan får de nästa säsong med svansen mellan benen försöka få skulder nedskrivna och/eller be kommunen om mera pengar alternativt gå i konkurs? Titta bara på TAIF; enda anledningen till att de ej gick minus förra säsongen var tack vare spel i kvalserien. Då var alla nöjda och glada, men det är ett högt spel..

    • Kecke on 19 december, 2014 at 13:58
    • Svara

    Tycker det är alldeles för passivt tänkt.
    Vi har idag inte den tyngd det krävs för att gå hela vägen.
    Som det ser ut just nu så har Troja en mycket liten chans att gå hela vägen….

      • Putte on 19 december, 2014 at 15:38
      • Svara

      Håller fullkomligt med dig , våga ta chansen den blir inte bättre

    • älmhult trojan on 19 december, 2014 at 18:48
    • Svara

    Om troja ska upp, måste det in nyförvärv. Målvakterna håller inte. Backarna är för klena och är för dåliga på att göra mål. En ledare är ett måste, en ny Ron Pasco.

    1. Troja har haft en väldigt massa tur hittills med andra ord?

      • Andreas Magnusson on 19 december, 2014 at 19:56
      • Svara

      Ok, så 5 nya spelare, en helt ny kedja? Grattis och hitta de pengarna, för att inte tala om att de skall komma in i gruppen, funka tillsammans etc. Nä, det är inte seriöst. OM de skall förstärka något så är det i första hand en back och i andra hand en erfaren målvakt som har varit med i kvalserier förut. I övrigt håller jag med i stort det Elias skriver i sitt blogginlägg.

    • älmhult trojan on 19 december, 2014 at 18:56
    • Svara

    Tur??? Vi möter inte Mörrum eller Olofström. I ett kval till allsvenskan

    1. Vilka lag är bättre än Troja och kommer ta ”vår” plats till KS? Och varför?

        • älmhult trojan on 19 december, 2014 at 20:32
        • Svara

        Taif, Sundsvall och kristanstad ser jag som minst lika bra dom troja.
        Kristianstad vann vår serie, har även fått en nya bra spelare.
        Sundsvall: Div 1 bästa målvakt, har ett bra anfall.
        Taif: har ett bra lag.
        Jag tror troja går till po och där kan lotten bli jobbig.

        En stark back som kan göra mål.
        En ny rutinerad målvakt dom kan styra backarna.
        Om någon av dessa är en grym ledare, tror jag vi lira i allsvenskan nästa år.

        • Micke on 19 december, 2014 at 21:46
        • Svara

        Vinner man inte allettan väntar ett mycket ovist och tufft kval .En ny hall behöver allsvensk ishockey för intäkternas skull.Lyssna på kecke för han kan hockey och köp spetskompetens för det behövs

    • justme on 20 december, 2014 at 00:37
    • Svara

    Du tänker rätt, men samtidigt, som jag skrivit tidigare finns det ett litet bwkymmer, nämligen, att tränaren tycker sig behöva förstärkningar. Han bör se saker, som vi inte ser och uppenbarligen inte helt är nöjd med. Han pratar ju om flera spelare, men håller med, om att en center känns lite, som overkill, då man gör mycket mål och nu har 3 producerande kedjor. Kedja 1 och 2 har bra/tillfredtällande backar, 3 och 4…njaa…till dagens datum.
    Målvakter blandar och ger, helt rätt, hänger starkt ihop med försvarets prestation. Oroväckande dock att den svaga prestationen hos försvar/målvalkt sammanföll med matcher mot Pantern, KIK, Taif…så något bör ändå göras, att spela lotto i lång play off blir nog inget att föredra, laget verkar inte vara redo för måstematcher än. Således är det i en längre serie rättare att korrigera misstag, än i 2matchers playoff (worst case)
    Som du själv skriver, finns det flera backar, som inte levererar enligt förväntan, de får förpassas neråt. Så är idrotten och för proffs ett jobb, som alla andra arbeten gemene man måste sköta.

  3. ni som säger att Troja ska köpa en back en målvakt och en center ni tror att Troja är som Malmö i ha som bara kan pumpa in penga till nya spelar Troja är inte Malmö Troja är Troja och Troja är inte gjorda av pengar ett år handen Troja några Tjekiska spelare och året efter var Troja nära en konkus men ni som säger att Troja ska köpa spelare kan ju låna ut en miljon till Troja då kan dom köpa spelare

      • Micke on 20 december, 2014 at 11:52
      • Svara

      Vad svamlar du om ska Troja låna pengar det är ju då man blir precis som Malmö var .Man måste få med sponsorer och privat personer på denna svåra resa för att den inte ska sluta i diket

    • Johan on 20 december, 2014 at 09:44
    • Svara

    Troja behöver förstärka om man ska ha en rimlig chans att ta sig tillbaka. En back och en center av rang är det minsta de behöver plocka in. Hade gärna sett ett par till men pengarna måste ju fram oxå. Vad händer om en sån som Markus Nilsson blir skadad?? Trojas klart bästa spelare under grundserien. Försvaret är en dimension bättre nu när trucken är tillbaka men backsidan känns väldigt klen överlag. Som sagt det är inte Olofström o Mörrum som står på andra sidan längre.. Jag förstår om man inte vill handla för mer än vad man kan betala. Det är en ganska sund inställning, men i vissa fall måste man våga gambla lite. När man har en ny hall på gång och chanserna att ta sig upp är relativt stora om man jämför med tidigare år så är detta ett sådant fall..
    // TROJA VI GER OSS ALDRIG..

    • Kecke on 20 december, 2014 at 10:57
    • Svara

    Ni får inte glömma att hela truppen troligtvis kommer höjas med rätt förvärv.
    Dock enormt viktigt att ha fingertoppskänsla, visst finns risken att truppen störs men det är sportgruppens absoluta uppgift att finna den/de spelare som tillför något även utanför isen.

    Efter deadline så har vi den trupp vi har o då behöver vi även vara rustade för skador sjukdomar.
    Så in med förvärv nu, om ni menar allvar med att spela allsvensk hockey nästa säsong i vår nya hall.

    //Kecke

      • Vedis on 20 december, 2014 at 11:55
      • Svara

      Visst har du rätt i att truppen kanske höjs med rätt förvärv, men jag tror hela truppen höjer sig ändå nu när det vankas bättre motstånd.

      Är säker på att många av spelarna tänker ”titta på mig, jag är bättre nu”. Nä, dom vill nog visa oss att dom kan.

      Men finns det pengar över, så får man väl tänka en gång till.

  4. om Troja ska ha en back så vet Pelle Svensson var han ska hitta den backen Pelle har ju tagit hit hela Troja laget men Troja måste hitta en back för rätt pengar med

  5. svar till Micke du sa att Troja skullen få med sig sponsorer och privatpersoner du vet nog inte hur många privat presoner det behöver vara för att kunna köpa som många spelare du vill du vet nog inte var spelare kostar och köpa om man ska få in en bra spelare och hur ska Troja göra för att få med sponsorer och privat personer kalla om det för mig Micke hur Troja ska göra sen tycker jag du ska ringa till Pelle Trojas tränare och säga till han hur dom ska göra för att få in pengar från spnsorer och privat personer till nya spelare

      • Micke on 20 december, 2014 at 18:47
      • Svara

      Nu yrar du ju värre än vanligt om det nu är möjligt.Vad har Pelle att göra med att skaffa fram pengar det finns en marknadsgrupp som sköter detta .Troja har ju redan lovat att värva en första center så lite pengar måste ju redan finnas nu gäller det att jobba hårt för ett eller två till ingen dröm är för stor.Allsvenskt ishockey behövs i nya hallen kanske till och med krävs för att få ekonomin att gå ihop

    • Mats on 20 december, 2014 at 18:24
    • Svara

    Varför inte en supportspelare?

  6. svar till Micke igen ja jag vet att Troja har lovat att värva en fösta center och det tror jag dom gör men eligt dig så behöver dom värva en back och en målvakt jag tror att snart att det kommer upp på Trojas hemsida att dom har värvat en center och jag tror bara en center behövs för att gå upp i allsvenskan

      • Micke on 20 december, 2014 at 20:10
      • Svara

      Eligt mig tror jag man behöver mer än en fösta center vi får ställa vårt hopp till Trojas spnsorer eller privat presoner

  7. jag håller med dig Mats en supportspelare kunde var en lösning men då måste alla supports lägga penga för att få hit en bra center

  8. Micke var är det som gör att du tror att Troja behöver mer än en fösta center jag tror en center ränker

    • Micke on 20 december, 2014 at 20:43
    • Svara

    Fösta center ?? Troja kom ju bara 3a i hockey ettan södra krävs mer efter jul

      • Mathias on 20 december, 2014 at 21:14
      • Svara

      Kan bero på att troja har haft 17 nya spelare att spela ihop. Tar sin tid. Skit samma hur vi tog oss vidare, vi tog oss vidare.

      • Doris on 20 december, 2014 at 22:06
      • Svara

      Taif kom ju bara 4a ;)

        • Micke on 20 december, 2014 at 22:39
        • Svara

        Ja vad spelar det för roll det gäller att komma 1a det är nu det gäller ny hall lika med högre utgifter

          • Doris on 20 december, 2014 at 23:01
          • Svara

          Det vet vi väl alla. Första delmålet var att komma bland dom fyra första och ta sej vidare till allettan. Ja det är nu det gäller och Troja är med. Sen om dom kom etta eller fyra är ju skitsamma inför fortsättningen.

            • Micke on 20 december, 2014 at 23:13

            Helt rätt nu gäller det att skaffa rätt fötutsättningar för att bli 1a om det inte spelar någon roll vilken placering man fick varför då skriva att Taif bara blev 4a

    • Doris on 20 december, 2014 at 23:22
    • Svara

    För att du skrev att Troja ”bara” kom 3a och du kanske såg att det var en ;) efter ;)

      • Micke on 20 december, 2014 at 23:33
      • Svara

      Vore roligt att höra dina tankar om varför Troja kommer höja sig så mycket efter jul att det räcker till första platsen utan förstäkningar

    • Doris on 20 december, 2014 at 23:47
    • Svara

    Tror inte jag har skrivit det någonstans. Men hålla på att ”såga” det laget vi har idag lämnar jag över till andra. Vilka förstärkningar vi kan behöva för att ta oss hela vägen lämnar jag över till Pelle o Co.

    • Micke on 21 december, 2014 at 00:20
    • Svara

    Ja vilka andra ska bestämma om eventuella nyförvärv. Alla tycker att man sågar egna laget när man tycker att det ska förstärkas.Spelarna gör ju alltid så gott de kan men det utesluter ju inte att man behöver förstärka. Inte många här håller med mig men jag står ändå för mina åsikter att det behövs nytillskott

    • Johan on 21 december, 2014 at 09:51
    • Svara

    Jag håller helt klart med dig Micke. Troja måste förstärka! Som jag sa innan så gärna med en spelare i varje led. En center och en back typ Takir hade varit mumma. Det ska vara förstärkningar inte utfyllnad. Jag skrev på TS Facebook sida i augusti, frågade om man inte kunde dra igång en så kallad supporterspelare redan då. Skrev om lite olika koncept lösningar på autogiro osv. Många kan ju faktiskt tänka sig lägg 50kr kanske i månaden. Blir ändå en liten slant på ett år..
    I mina ögon behöver Troja verkligen förstärka, det handla inte om att jag sågar laget som de har nu! De kan ju givetvis tag steget upp utan men då får allt klaffa o då menar jag allt. Tror de behöver vara lite bättre rustade om det ska vara möjligt..

    • justme on 21 december, 2014 at 12:26
    • Svara

    Det går ju inte att betala ett Allsvenskt lagg med Div1 budget, så det ger sig självt, att inte Troja heller har rustat för AS, utan skaffat ett lag, som räcker till Allettan i bästa fall. Man kommer väl förmodligen att ta in ngn spelare runt mitten av Allettan, om de inte går tillräckligt bra, annars väntar man ut, ju senare nyförvärv, desto mindre pengar ut. Ekonomiskt kan det vara bra, men sportsligt är det inte säkert att det funkar som förväntat.
    Allettan är mycket kort, 2-3 förluster, så är man med all sannolikhet inte i topp.
    Vi får väl se hur det går. Har inte följt KIK, Pantern eller de andra lagens målsättning, om de uttalat ämnar komma till AS, men med tanke på just dessa 2 lags publiksiffror, är det väl inte troligt.

    • Mathias on 21 december, 2014 at 13:21
    • Svara

    Bra twitterinlägg av Elias. Alla tror på troja utom trojanerna själva. Och ni kan förmodligen va lugna. De kommer komma in en spetsvärvning framåt framöver, pelle ska bara hitta rätt spelare först.. I övrigt är troja nöjda med sitt lag.

Kommentera

Your email address will not be published.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud