Gästkrönika: Varumärket Troja


  
Efter den sista matchen mot Västervik tog säsongen slut. En säsong i division 1 som skulle få laget tillbaka till allsvenskan. En säsong där klubben genomgick en skilsmässa med en av sina mest trogna anställda. En säsong där klubben, tillsammans med extern personal, slogs för en ny arena. En säsong som slutade i moll.Men det va även en säsong där glädjen runt laget, i min mening, ökade. Att se så många människor i Halmstad i omgång tre. Jag vet att det idag är flera bussar bokade till premiären i Halmstad säsongen som kommer. Det har blivit kul att åka iväg på hockey igen bland människorna i Ljungby.

Så trots att säsongen, sportligt, inte blev som många hoppades så har den ändå givit något gott. Något som jag verkligen hoppas att klubben ska lyckas spinna vidare på under säsongen som kommer då de, i min mening, står inför en av de tuffaste utmaningarna under de senaste tio åren.

Säsongen som kommer så har klubben ett nytt hus att bo i och en ny organisation. De har helt enkelt möjligheten att städa av allt gammal skit som finns och påbörja en resa vars riktning pekar uppåt, på fler fronter än bara det sportsliga.

För att lyckas vända den negativa trenden och få tillbaka klubben i rätt riktning över tid så anser jag att tre punkter är extremt viktiga.

 

1. Arenan

Efter många om och men så är nu bygget i full gång och laget, supportar och sponsorer kommer få husera i ett nytt hus, äntligen. Men ska vi vara helt ärliga så är det ett lyxbygge, i alla fall för division 1. Sponsorer och publik tröttnar tillslut på att titta på lag som Tyringe, Mörrum och Dalen oavsett hur fin arenan må vara. Inget ont mot dessa lag, men de lockar inte marginalåskådarna till matcherna direkt.

Vikten av att avancera till allsvenskan under de närmsta 3 säsongerna är enorm. Nyhetens behag runt arenan kommer med tiden att dala. När det gör det bör laget eller sponsorerna generera mer pengar till klubben än vad de redan gör. Allt för att orka driva de, förmodade, ökade boendekostnaderna för klubben.

 

2. Popcorn och lasershower

När jag går på ishockey så vill jag bli underhållen, jag vill känna mig road när jag går hem. Det kan vara några fina mål, hårda tacklingar eller rent av ett motståndarlag som spelar ett spel som värmer mitt hockeyhjärta. Jag går på ishockey för sportens skull, laget på isen och supportrarna på läktaren. Allt runt omkring bryr jag mig så inte mycket om, i min värld så kan man gärna strunta i det.

Men, och det är ett stort men, alla är inte som jag. För de flesta som idag går på ishockey så krävs det betydligt mer för att de 3 timmar senare ska gå hem och känna sig nöjda.

Är det något vissa klubbar är bra på i Sverige så är det just det här plastiga, popcorn och lasershower. Allt det där krimskramset som, jag personligen, kan vara utan. Men i all denna uppståndelse och tillsynes plastiga yta så gömmer sig stora pengar. I denna verksamhet har klubben mycket att lära och jag hoppas, för pengapåsens skull, att man lär sig snabbt.

Att säga att man ska inleda samarbete med Växjö Lakers är som att svära kyrkan för många, så även för mig. Men att Lakers och Troja konkurerar på samma villkor har inte gällt sen Lakers första säsong i allsvenskan och knappt då heller. Dessutom är det något Lakers är bra på så är det just allt krimskrams runtomkring matcherna. Jag hoppas innerligt att representanter från Troja tar ett studiebesök i Växjö för att lära sig, hur får vi marginalåskådarna till ishallen. Hur får vi folk som egentligen inte är intresserade av ishockey att börja gå på ishockey och tycka att det är en häftig upplevelse. Och sist men inte minst, hur får vi folk att spendera sina surt förvärvade pengar i ishallen och inte någon annan stans.

 

3. Varumärket IF Troja Ljungby

Klubbens varumärke är i mångt och mycket bra, i vissa grupper är det väldigt bra. Men det finns, som alltid, grupper som är på motsatt sida och så finns det grupper i mitten. När det gäller varumärket IF Troja Ljungby så kan man tro att alla i och runt klubben bidrar till ett positivt varumärke. Tyvärr så är det inte fallet utan i allt får många fall är det tvärt om. Detta gäller tyvärr från hela linjen, allt ifrån de minsta spelarna i klubben till A-laget och supportrar.  

För att klubben ska kunna locka ännu fler åskådare till ishallen så måste varumärket stärkas. Den negativa auran som florerar runt klubben inom vissa grupper i stan måste minska eller rent av försvinna. Här har klubben mycket att jobba med.

Får man bukt på de här sakerna så är jag övertygad om att det kommer fler människor till ishallen och betalar entrébiljett. Blir man kvitt den dåliga auran så ökar i alla fall möjligheterna.

Önskar ni veta vad jag menar så tar kontakt med mig genom bloggen.

/Anonym


15 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

    • Markus on 28 juli, 2015 at 08:40
    • Svara

    Härligt inlägg! tummen upp. jag förstår precis vad tankarna är.

    • Justme on 28 juli, 2015 at 10:09
    • Svara

    Som en reflektion på din andra punkt, om hur man får människor, som inte är intresserade av att gå på hockey att ändå göra det och stötta laget, så svarar du själv på det i punkt 3.
    Matten är enkel när det gäller företag, förening eller vad, som helst för typ av organisation, de berörda MÅSTE känna sig delaktiga, måste känna stolthet över att vara delaktiga och måste känna (i detta fall) att Troja Ljungby är ”vårt hockeylag” Inte ledningsgruppens eller någon annans. Så länge det är ”jag” och/mot ”de”, vill inte folk vara med på att stötta eller vara/känna sig delaktiga. Alltså, det är klubbledningens ansvar att servera Troja Ljungby på ett tillräckligt attraktivt sätt och därmed dra till sig intresse, göra Troja Ljungby till en organisation, som ALLA Ljungbybor är stolta över och som alla Ljungbybor räknar som sin egen…”Mitt hockeylag Troja Ljungby”, inte ”den jädra Troja” Kommunikationen är ju det vassaste och samtidigt mest trubbiga verktyget i detta arbete, man kan både vinna och förlora enormt mycket på att kommunicera på rätt eller fel sätt och just kommunikationen har varit enormt bristfällig en mycket lång tid, som har skapat den situationen som är idag. För mycket länge sedan, så var Ljungby synonymt med Troja och Troja synonymt med kul, glädje och spänning. Det måste återigen bli det för att man verkligen skall lyckas och det är precis, som du skriver alla berördas ansvar att se till att det händer. Styrelse, spelare, supportrar.

      • robin on 28 juli, 2015 at 11:02
      • Svara

      Troja ska vara ENORMT tacksamma att Elias startade denna nyhetskanal/blogg. Det höjer värdet oerhört och jag har personligen varit i kontakt med Trojas redaktion på svenska fans då det även där är en outnyttjad kanal.

      Om inte Troja själva är intresserade i att marknadsföra sig så får fansen helt enkelt göra det. Och hur många fans i andra klubbar lägger ner så mycket tid på sina klubbar som Elias och Eddie gör? Knappt någon vill jag påstå.

      All cred!!

        • Justme on 28 juli, 2015 at 12:06
        • Svara

        Håller med till 100%. Denna sida är mycket värdefull, men räcker inte för att nå dit man vill.
        Klubben i sig måste agera mer…mycket mer.

          • mathias on 28 juli, 2015 at 12:10
          • Svara

          Ni som verkar vara insatta. Vad är det troja specifikt kan göra bättre?

            • Justme on 28 juli, 2015 at 13:25

            Föreningen Troja kan genom bättre kommunikation komma närmare målgrupperna, som man vill knyta till sig.
            Visa sig mer och inte bara genom försäljning utan kanske genom att besöka barnavdelning på sjukhus med laget och göra barnen glada, därigenom föräldrarna, göra lite frivilliga insatser inom kommunen, besöka skolklasser och där träffa barn och ungdomar….ja, vad vet jag mer konkret. Jag sitter inte i marknadsgruppen, men nog finns det saker att hitta på. Visa sin ödmjuka sida helt enkelt.

            • Felix on 28 juli, 2015 at 16:05

            Håller med om att ödmjukhet är nog rätt nyckelord i dessa sammanhang. Kaxighet bör man noga akta sig för. På det vinner man inga nya supporter.

      • Berra on 29 juli, 2015 at 08:02
      • Svara

      Mycket bra kommentar!
      Troja kan aldrig bli starka med enbart sponsorer.
      En riktig klubb behöver hängivna fans!
      Så många hängivna som möjligt!
      Många fans som står upp för SIN klubb i vått och torrt!

    • Felix on 28 juli, 2015 at 11:06
    • Svara

    Det är ju självklart att Troja och Lakers inte konkurrerar på samma villkor. Växjö kommun har 85 000 invånare och Ljungby 27 000. Att påstå att Lakers framgång till stor del bygger på plastighet, popcorn och lasershowen är att ha ett snävt synsätt på hur man når framgång. Vill påstå att Lakers har en fantastiskt duktig ledning som med fingertoppskänsla fattat rätt beslut på olika nivåer, vilket har lett fram till ett SM guld. Hur svårt det här kan vara kan flera svenska storklubbar intyga. Trojas nya ledning borde kunna dra nytta av Lakers erfarenheter och utnyttja det på sin organisation. Förhoppningsvis har den nya ledningen en annan syn på samarbete med Lakers än många Troja supporter.

      • Robin on 28 juli, 2015 at 16:03
      • Svara

      Har inget emot att sammarbeta med lakerjerna men förra året skapade det snarare problem iomed att Robin mitt under säsong bara drog. Det är inte att sammarbeta.

    • P on 28 juli, 2015 at 11:14
    • Svara

    Jag växte upp med att ”troja får allt, alla andra föreningar får något”. Visst det har varit många avskrivningar och större sponsringen från kommunens sida genom åren. Men alla idrotter har sina kostnader. Det skiljer rätt mycket att jämna till och klippa till för att spela fotboll, jämfört med kontinuerlig kyla för att kunna spela hockey.

    Ett varumärke bygger man över tid och inte på kort sikt. Man måste acceptera att man pga. diverse orsaker tappar stöd och att det finns de som har andra åsikter.
    Men vad man kan göra är att inse att man i de egna ungdomsleden inte bara fostrar nästa a-lagspelare utan även framtidens supportrar och lokala varmärkesbärare. Börja där.

      • Felix on 28 juli, 2015 at 12:02
      • Svara

      Klokt P. Det tar tid att bygga varumärke. Det finns, tycker jag stora likheter mellan föreningarna Öster och Troja. Av någon anledning har de båda klubbarna tappat sitt tidigare enormt starka stöd hos gemene man. Du nämner en av orsakerna för Trojas del.

    • Berra on 28 juli, 2015 at 16:45
    • Svara

    Det finns bara 3 ord som gäller:
    Folkligt Festligt, då blir det oxå Fullsatt!
    Här gäller det att tillsammans med sponsring mobilisera alla i och runt Ljungby
    Tänk på alla som under ungdomsåren spekat Hockey!
    Bara dessa borde se till att galva hallen är full!

    Vad gör en liten ort som Leksand för att bygga och underhålla sin supporter skara???

    • putte on 28 juli, 2015 at 21:19
    • Svara

    Mycket bra krönika .

    • Vedis on 31 juli, 2015 at 21:52
    • Svara

    Mycket bra krönika.
    Även jag skiter i allt runt omkring.
    Jag vill se själva hockeyn, det är det som gör livet.
    Det är många, många gånger som jag kört hem, med ett leende på läpparna under mina 46 år som Trojasupporter.

Lämna ett svar till Markus Avbryt svar

Your email address will not be published.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud