Alla handlingar startar med en idé


Från ord till handling

Efter hemmamatchen mot HC Dalen (inlägg 7/11), så riktade jag besvikelse gentemot Troja OCH Ljungby Kommuns nyttjande av Ljungby Arena, ett nyttjande jag anser inte tar tillvara på arenans fulla potential. Eftersom huvudargument för att kommunen ens skulle finansiera byggandet av arenakomplexet var att arenan skulle öppna upp helt nya dörrar och oanade möjligheter så finns det absolut all anledning att vara både besviken och kritisk. Ur denna besvikelse gick även att uttyda en viss mån av kritik gentemot Trojas marknadsföring och arbete för att skapa ett intresse kring hockeylaget Troja-Ljungby.

Men det är lätt att yttra några ord om att något inte är tillräckligt tillfredsställande, som jag gjorde, men desto svårare att gå från ord till handling, som Troja förväntas göra. Mycket kritik och besvikelse är inte tillräckligt konkret för att det ska framgå riktigt vad man anser/önskas ska göras. Hur kan Troja konkret nyttja Ljungby Arena bättre? Hur kan Troja konkret arbeta för att öka intresset kring laget, stoltheten till laget och folks vilja att gå på matcherna och handla i arenan? Vad har ni, läsare, för förslag?

Jag vill börja med att klargör att det finns massa med saker som Troja gör riktigt bra och områden där Troja utvecklats på de senaste åren. Några exempel är själva genomförandet av projektet Ljungby Arena som under många år var en utopi, aktiviteten i sociala medier och Troja-TV som var i princip obefintlig våren 2014 när jag började blogga på Trojakollen, souvenir- och matutbud, jubileumsboken, försöken till insamlingar etc. Plus säkert en hel del annat! Sen är jag mycket väl medveten om att allt kräver energi och tid ifrån någon eller några och Troja är en liten klubb där det mesta ligger på ideella krafter. Något som förstås gör att man inte kan hålla samma kvalité eller kvantitet som större lag i större ligor kan. Vi kan inte förvänta oss att Troja ska kunna prestera samma typ av marknadsföring och underhållning som exempelvis Växjö, Frölunda eller för den delen Philadelphia Flyers. Men vi kan förvänta  att de ska våga tänka utanför boxen och vara en föregångare på området. Troja måste tänka att det är 2018 och att man i sin småskalighet och begränsningar måste tänka modernt och okonventionellt. Troja kan inte nöja sig med vad man en gång har varit och att man inte är sämre än sina motståndare i sin kommunikation, marknadsföring och publiklockelse. Troja vill se sig själva som Ettans bästa lag på det sportsliga planet, och man vill gärna se sig som ett lag som ska vara ett stabilt sportsligt lag i Allsvenskan. Men varför stanna där? Varför vill man inte vara Ettan, och kanske till och med Allsvenskans, modernaste förening? Våga gå ifrån praxis i sin kommunikation och publiklockelse. Jag vet att en viss rival i öst gjort detta och skördat framgångar, medan Troja i sin hockeykonservatism hamnat på efterkälken.

Men vad kan konkret göras för att, dels, öka intresset kring Troja och öka andelen pengar som klubben håvar in? Jag uppmanar er att åtminstone försöka kommentera en konkret åtgärd som kan göras. Vad önskar NI att Troja gjorde, gjorde mer utav eller förädlade? De senaste dagarna har jag ägnat åt att fundera kring saker som man faktiskt skulle kunna göra eller åtgärda och tanken har helt klart slagit mig att det är svårare att hitta konkreta förslag än vad jag faktiskt, på förhand, trodde. Men jag ska försöka formulera några punkter som i någon mån skulle kunna innebära någon form av mervärde för både Troja och oss supportrar. Som PONTUS Donald Trump hade uttryck det; Make Troja great again!

Personligen snöar jag in mycket på sociala medier, kommunikation och kultur- och identitetbyggande. Kanske inte världens mest konkreta mål, men jag saknar verkligen tydliga målsättningar och ambitioner både på det sportsliga och osportsliga planet. Vilken typ av hockeyförening vill Troja vara?

Event

Event som inte är i samband med en hockeymatch med något av Trojas representationslag ligger främst på kommunens bord i och med att det är dem som betalt och äger arenan. Eftersom Troja troligtvis inte tjänar något på det så är det heller inget att lägga energi på, ur vårt perspektiv åtminstone. Även om tidigare event med mässor, konserter, fotbolls- och innebandymatcher varit trevliga. Men eftersom endast hockey och vinster inte säljer till den breda massan 2018 så kan man absolut jobba mer med event kring matcherna för att skapa ett mervärde kring dem. Speciellt nu när matcherna inte höjer ens de mest inbitna fansens puls mer än markant.

Den 2/12 är ett exempel på ett sådant tillfälle, då bjuder man in till en ”miljonklubbenmatch” för alla de supportrar som betalt in till den insamlingen. Således har man gjort en vanlig seriematch (förvisso mot seriens enda ”rival” Kristianstad) till något mer. Vad skulle man mer kunna göra för event då?

Hyllningsmatch till Mattias ”Nisse Nilsson”. Pensionerad tröja eller inte så kan man åtminstone hylla en av de spelare som spelat flest matcher för laget genom tiderna! Varför måste det handla om att tröjan ska hissas eller inte? En match där Nisse hyllas (med mer än en blomsterkvast innan nedsläpp) skapar absolut mervärde till en serielunksmatch. Dessutom skapar det mer stolthet till klubbmärket, något som absolut inte bör förringas.

Låt Nisse få sitt namn uppsatt någonstans i arenan, visa bilder och/eller videos från hans karriär på jumbotronen, låt någon känd trojan säga några fina ord och liknande grejer. Självklart ska detta marknadsföras hårt i sociala medier och man bör jobba hårt för att Nisse och matchen får uppslag i diverse tidningar innan matchen.

Hyllningsmatcher Varför ska det stanna vid Nisse egentligen? Varför har aldrig en kille som Mattias Weinhandl uppmärksammats under en Trojamatch? Bagarn? Som komplement och alternativ till att pensionera en spelares tröja kan man ju skapa en vägg där ”kända” eller på andra sätt utmärkande trojaner får äras. En placering som följs av en ceremoni innan en match där spelaren hyllas. Med andra ord skulle man både skapa en stolthet över sin historia, visa uppskattning till före detta spelare/ledare/ideella krafter och ge en match mervärde utöver den faktiska ishockeyn. Föreningen har ju trots allt tryckt upp tröjor med sloganen ”Tradition & Stolthet”. Dags att visa upp denna stoltheten?

Hemvändarmatch. Runt jul kommer många f.d Ljungbybor hem till Ljungby igen, vad passar då inte bättre än en ”hemvändarmatch”? Jag är mer osäker på vad mer än namnet som man kan locka med och göra matchen speciell på. Ni har kanske något förslag? Mycket kring event är ju inte alltid vad man erbjuder utan i vilka narrativ man målar upp det. Hur man marknadsför en match väcker förstås olika mycket nyfikenhet hos supportrarna.

Ladys night. Möjligtvis ett känsligt förslag då jag vet att denna typ av event har blivit ifrågasatt förr, bland annat när Växjö genomfört det. Men går det inte att genomför detta event, med stor uppskattning och succé, utan att spela på grova generaliseringar och stereotyper av kvinnligheten? Att genomföra eventet som en del av en ”Rosa bandet”-kampanj känns som en självklarhet. Och det behöver ju inte innefatta smink, fluff och annat trams. Konkret räcker det att ha eventet som en uppskattning till hockeyns kvinnliga supportrar, begränsa restaurangen för kvinnliga sällskap, låt någon hålla ett föredrag om damlaget och damhockeyns utveckling och utmaningar och lite livemusik för stämningen. Örebro Hockey gör detta två gånger per säsong, kolla vad de erbjuder sin publik? Hur som helst så är poängen att det ska göra en seriematch till något mer än bara en seriematch.

Kids day. Också ett event som Örebro kör flera gånger per säsong. Lockar man dit barnen så lockar man dit föräldrarna, eller tvärtom. Spela på det som barn gillar, godis, maskot, prova på saker, autografskrivning.

*Sociala medier

Underhållning. Måste allt i de officiella kanalerna vara informativt? Smålänningen körde här om dagen ett klockrent inslag där de gjorde ett mycket personligt inslag med Roger Forsberg. Troja kan själva producera liknade inslag för hemsidan, sociala medier och pausunderhållningen för att ge supportrarna en större anknytning till spelare/ledare och föreningen. ”Hemma-oss”-, ”På-jobbet”-, ”tränings”-, ”bussresor”-, ”Materialförvaltarna”-, ”humor”-, ”halv-åtta-hos-Åkesson”-reportage och så vidare. Finns tusentals vinklingar, mer och mindre allvarliga och mer och mindre inslag av humor. Allt behöver inte vara videos heller, bild+text som komplement till videos är också uppskattat. Meningen med allt ska förstås vara att väcka intresse och nyfikenhet kring laget.

Lokalmedia, 99% av alla reportage är positiv marknadsföring för Troja. Som dessutom är, mer eller mindre, gratis. Om Troja bistår med villiga personer, egna idéer och initiativ så finns det tonvis med vinklingar på tidningsreportage som gynnar både Troja och median som skriver om det. I dagsläget har de få negativa reportagen som kommit gjort stor skada för att man saknat förmågan att lyfta positiva nyheter till samma uppslagskraft. Om 9 av 10 uppslag har positiv klang så gör det där tionde negativa uppslaget mindre skada än det hade gjort om det var 1/3.

… Vafan, bjud med journalister på bortamatcherna för att skriva ett reportage om hockeylivet? Hur planerar Trojas stjärnor för livet efter hockeyn? Kommer Troja med nya och bra idéer, som inte är direkt marknadsföring som ex. jubileumsboken, så betvivlar jag att viljan skulle saknas hos journalister. Finns ju dessutom annan media än lokalmedia, som hockeysverige.se, HockeyEttan.se, Trojakollen, Mjörnberg, Skoglund etc. I viss mån har man möjlighet att styra eller påverka utflödet av positiva bilder, men passivitet leder inte dit.

Uppmana folk att läsa och diskutera matcherna. Varför delar Troja till exempel inte Smålänningens matchreferat efter matcherna? Det hade gynnat tidningen massor, gett Troja ett än mer aktivt flöde och gett ett fräscht, modernt och modigt intryck av Troja. Troja kommer inte dö av lite kritik, snarare växer intresset ju mer folk får diskutera och läsa kring och om Troja vilket rimligtvis rinner över till publiktillströmningen.

*Stämningen

Lös konflikten med Trojasupport. Matcher där det förväntas bli tryck på läktaren lockar människor, oavsett om laget förlorat hundra matcher i rad och motståndet är från Långtbortistan. Bara att kolla på Trojas invasionsresor till Halmstad och Enkronasmatcherna (där förvisso ”gratis” också spelar in).

Dock; det finns uppenbart många människor som saknar klacken i så pass stor mån att de inte längre går på hemmamatcherna, detta trots att man själv inte varit aktiv i klackverksamheten. Min tanke här är att Troja skulle haft en klack, en stor sådan med hög medelålder och mognad, om dessa personer ingick i ett klackinitiativ eller aktivt deltog i Trojasupport.

Trojahymnen. Smålandspostens skarpaste kniv i lådan, Daniel Enestubbe, kom med detta förslag för något år sedan. Faktum är ju faktiskt att man redan har två låtar ärade i sitt namn i form av ”Smålands bästa lag” och ”Rödvita hjältar”. Men hur ofta hör man dem i samband med matcherna? Sen kan man önska en mer trallvänlig Trojahymn, i likhet med Färjestads otroligt vackra ”På den sköld du klär”, en låt som skulle kunna spelas innan matcherna som en ”Trojansk nationalsång” och bidra till både stämning och stolthet. Detta är förstås betydligt lättare sagt än gjort, men det vore en fantastisk kulturförändrare om det lyckades.

….

Detta är lite saker jag kunde formulera efter en brainstoring kring vad jag önskar att Troja var för typ av förening. Jag är övertygad om att ni läsare och andra supportrar till laget har fler förslag och framförallt ännu bättre förslag! Jag vet till exempel att Superlotten är ett supporterinitiativ från början där Tranås insamling (där de säljer 7000 lotter enligt uppgift) var förebilden. Det är ett bevis på att supportrars engagemang och idéer spelar roll och bör uttryckas.

Alla handlingar startar med en idé! Så, vad är era idéer?


11 kommentarer

Gå direkt till kommentarformuläret

    • Sussi on 16 november, 2018 at 17:41
    • Svara

    Bra Elias! Många bra tankar.
    Hyllning av t.ex Nisse är ju en självklarhet. Konstigt att inte Troja tänker på såna viktiga saker.
    Speciella matcher som t.ex Rosa bandet eller liknande är en toppenide. Troja kan höra med Tranås hur de gör.
    Kör med föreläsare innan matcher för olika segment.
    Tryck upp ”idolfoto” på killarna med lite info om tidigare klubbar, vilken position de spelar, foto, nr m.m och låt två killar varje match gå ut efter matchen och prata med folk och skriva autografer. Vare sig vinst eller förlust.
    En Troja-låt måste bara till. Har inte hört de två du skriver om men om de är bra bör de spelas flera gånger varje match. Behövs en ny så måste finnas lokala band som kan skriva en låt och spela in.
    Killarna och tjejerna bör synas mer t.ex. genom att göra nåt i nån butik – spela hockeyspel med barn och andra eller nåt annat enkelt. Skapa lite stjärnstatus runt dem för att locka folk till hallen.
    Små event/happenings på matcherna – behöver inte vara värsta grejerna men hända lite så att folk tycker det är kul att gå till arenan – att det händer nåt mer än ”bara” hockey.
    Jag har inte fattat vad som hänt med klacken … Det måste gå att lösa?! Men i min värld – är man supporter så är man supporter.
    En sak till – ge maskotarna som är med på isen innan match varsin Trojaflagga att åka runt med. Ser mycket festligare ut. Gärna fler än två maskotar. Lite spotlights på spelarna under lineup. Rökmaskinen saknas….
    Det var några av mina tankar.

    • Susanne on 16 november, 2018 at 17:48
    • Svara

    Man måste jobba med matchupplevelsen. Det innefattar allt från hur man lockas till att köpa biljetter online till hur känslan är när man går hem. Det behövs ett riktigt intro med hymn typ HV-låten, ljus som inte är en hel och en trasig lampa som snurrar under jumbotronen, presentation av spelarna. Det behövs en mållampa och en bättre mållåt o.s.v. Och så lite tryck i hallen så klart. Utan klack kommer det aldrig bli mer publik.

    Fler ”jippon”. Ja jag vet att det inte är okej men Frölunda fyller Scandinavium med helt hockeyointresserade människor en tisdag i november. Vad får man då? Ansiktsmålning, autografer och selfie med dagens spelare, bra pubar mm

    • Mattia on 16 november, 2018 at 22:09
    • Svara

    Tycker att man skulle kunna titta på hur HV har med belysning längst ned vid sargen som blinkar vid introt samt vid mål. Röda och vita lampor hade varit perfekt. Eller egentligen så skulle man kunna titta på vilken annan klubb som helst i SHL/hockeyallsvenskan. Där finns väldigt mycket man kan göra bättre samtidigt som man gör väldigt många saker bra redan idag.
    Men sen är det ju så att ekonomin spelar stor roll. Vid avancemang behöver man ligga på 2milj i eget kapital, om jag inte minns helt fel. senast jag hörde så låg man på 655000.. så det kan vara en av anledningarna att man inte satsa allt för mycket.

    Men en sak som egentligen är ganska enkel att utföra är att man på matchdagen åker runt i centrum och sätter upp Troja flaggor vid butikerna. Har sett att Värnamo kör med detta vid fotbollsmatcher. Iallafall jag fick upp ögonen för att det är match. Att sätta upp x-antal affischer, som man titta på en gång för att sen inte ”se” dem mer, locka inte marginalpubliken.

    Tycker du har en klockren idé med hyllingsmatcher. Bagarn, Nisse, Weinis men även äldre spelare som Roger Johansson, Erkki Kilpeläinen, Mika Välilä.
    En ”ikonvägg” hade varit perfekt.

    Jag kan sakna att det inte är någon klack i hallen. Men samtidigt så har det varit problem som det varit. Är man supporter så tycker iallafall jag att man gå på matcherna, sjunger/skriker om man känner för det. Men att kräva saker från föreningen för att stå på läktaren är bara beklagligt. Första matchen efter att de lämnat beskedet att sluta så sitter 3-4 av dem på läktaren och skratta när nån annan försöker dra igång nån sång. Man reagera inte ens när Troja gör mål. Är man supporter då?
    Sen var det såklart väldigt dålig kommentar från Wass förra året. Framförallt som föreningen själva säljer svarta supportertröjor i shoppen.

    Shoppen hade behövt lite nya produkter. Man måste våga tänka att man är en ELITKLUBB! För det är precis vad man är. Definitivt om man vill spela i hockeyallsvenskan.

    1. Fin input! Mycket kloka ord.

      Ska dock bara rätta dig, Troja portade inte UL för svarta tröjor utanför att tröjorna bar en symbol förknippad med fascism. När UL tog bort den symbolen var de också välkomna in i arenan igen. Tyvärr var man kassa i kommunikationen både internt, utåt och gentemot UL/TS.

        • Mattias on 17 november, 2018 at 11:19
        • Svara

        Du har helt rätt. Men kommunikationen från P Wass var att svarta tröjor inte hörde hemma i hallen. Eller har jag blandat ihop det helt? Jag tog förövrigt upp det där med flaggorna med kansliet och fick till svar att ”då få butikerna sköta om det” på frågan om vem som skulle göra det på söndagar svarades att det är inte ofta det är söndagsmatcher i hockeyettan….. Hade varit så lätt att få några juniorer att gå runt och sätta upp dem. Kan till och med prata med övriga klubbar i Ljungby om de vill vara med på det. Tex Ljungby IF, Lagans IBK osv. Man måste våga tänka nytt…

        1. Ja, du har rätt. Han hade uppenbart ingen koll när han ställde sig i TVn. Pinsamt.

          Sen ringar du in ett stort jävla problem i till svar; bekvämlighet och oviljan till förnyelse. Man undrar ju i bland om folket inom styrelsen verkligen brinner för föreningen? Om man brinner så är det inget problem att lägga lite fritid och energi på att förbättra saker och ting.

    • Ted on 16 november, 2018 at 22:49
    • Svara

    Något jag gillar med hockeyn så är det intron. Tyvärr tycker jag inte troja lyckas så bra senaste typ 8 åren att fixa bra introlåt. (förutom warriors) videon på jumbotronen är bra. vill gärna se de använder Troja skynket.
    Jag sakna oxå Troja support. Varit medlem 6 år, alltid stått i klacken. Jag kan förstår att de är arga på typ wass och han där säkerhetsvakten, men det är bara att skita i dom. Låt inte ilskan gå ut över spelarna. De behöver stödet.
    ”I med och motgång”

    • Mathias on 16 november, 2018 at 23:28
    • Svara

    Vore bra om de ledande i klubben kunde gå in i detta inlägget och läsa, väldigt bra förslag och inspirerande. Det visar ju tydligt att det finns folk som bryr sig och det måste ju va roligt att se.

    • Doris on 17 november, 2018 at 00:31
    • Svara

    Stor eloge till dej Elias en mycket bra artikel med många bra tips, idée och tankar.
    Alla älskar vi ju vårt Troja och vill ju ha så mycket framgång som det bara går att få och positivt tänk är ju för min del en stor bra början.
    En ny ”klappvänlig” Trojalåt måste ju bara gå att få till, som kan användas t.ex vid mål och gärna även som intro.
    Det ”sprutar” ju tips och förslag här :)

    Höj volymen, är också viktigt för stämningen.

    Ang. TS: I intervju med Andreas Nord när han tog över som ordförande, så hade han försökt att nå någon i TS sedan tidigt i somras för att ”sondera” men inte fått tag på någon..

    Är åt h-e att spelarna ska få lida detta, dom behöver stödet NU och ska vi stå där utan klack när dom viktiga matcherna börjar..

    Tack för mej!

    • Robman on 17 november, 2018 at 08:21
    • Svara

    Grymma förslag! Kan bara instämma på alla punkter

    • Ted on 17 november, 2018 at 08:30
    • Svara

    Glömde tillägga att jag alltid läste inför och efter matchen av Jerry på Trojas hemsida. Tyckte det är kul att se alla highlights med, och man kunde gå bak rätt lång tid.

Kommentera

Your email address will not be published.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud